Zöld egyezség: Az EU olyan törvényt fogadott el, amely az uniós termelés és fogyasztás által okozott globális erdőirtás és erdőpusztulás ellen küzd.
Fordította: Munkácsi Brigitta
A Bizottság üdvözli az Európai Parlament és a Tanács között nemrég létrejött ideiglenes politikai megállapodást az erdőirtásmentes ellátási láncokról szóló uniós rendeletről. Elfogadását és alkalmazását követően az új törvény biztosítja, hogy az EU piacán forgalomba hozott kulcsfontosságú áruk a továbbiakban ne járuljanak hozzá az erdőirtáshoz és az erdők pusztulásához az EU-ban és a világ más részein. Mivel az EU jelentős gazdasága és fogyasztója ezeknek az áruknak, ez a lépés segít megállítani a globális erdőirtás és erdőpusztulás jelentős részét, csökkentve az üvegházhatású gázok kibocsátását és a biológiai sokféleség csökkenését. Ez a jelentős megállapodás közvetlenül a mérföldkőnek számító Biodiverzitási Konferencia (COP15) kezdete előtt született, hogy meghatározza a természet védelmének céljait az elkövetkező évtizedekre.
Az új szabályok hatályba lépésével minden érintett vállalatnak szigorú átvilágítást kell végeznie, ha az EU piacára visz, vagy onnan exportál: pálmaolajat, szarvasmarhát, szóját, kávét, kakaót, fát és gumit, valamint az abból származó termékeket (például marhahús, bútor vagy csokoládé). Ezeket az árukat azonosítja egy alapos hatásvizsgálat a mezőgazdasági terjeszkedés miatti erdőirtás fő hajtóerejeként.
A politikai megállapodás mindössze 12 hónappal a Bizottság 2021-es javaslata után jön létre. A végleges változat a Bizottság által javasolt alapvető jellemzőkre épít, nevezetesen: az erdőirtás kezelése, függetlenül attól, hogy az legális vagy illegális; szigorú nyomon követési követelmények, amelyek az árukat a termőföldhöz kapcsolják; és egy országos összehasonlító elemzési rendszer.
Új átvilágítási szabályok a vállalatok számára
Az új szabályozás szigorú, kötelező átvilágítási szabályokat határoz meg azon cégek számára, amelyek releváns termékeket kívánnak exportálni, vagy az EU piacán forgalomba hozni. Az üzemeltetőknek és a kereskedőknek igazolniuk kell, hogy a termékek erdőirtásmentesek (olyan földterületen készültek, amelyen 2020. december 31-e után nem történt erdőirtás), valamint legálisak (megfelelnek a termelés országában hatályos valamennyi vonatkozó jogszabálynak).
A vállalatoknak pontos földrajzi információkat is gyűjteniük kell arról a termőföldről, ahol az általuk beszerzett árukat termesztették, hogy ellenőrizni lehessen ezen áruk megfelelőségét. A tagállamoknak gondoskodniuk kell arról, hogy a szabályok be nem tartása hatékony és visszatartó erejű szankciókhoz vezessen.
Az érintett áruk listáját rendszeresen felülvizsgálják és frissítik, figyelembe véve az új adatokat, például a változó erdőirtási mintákat.
A Bizottság összehasonlító elemzési rendszert fog működtetni, amely felméri az országokat vagy azok részeit, valamint az erdőirtás és erdőpusztulás kockázatának szintjét – magas, normál vagy alacsony kockázatot –, figyelembe véve a hét árucikk és az abból származó termékek előállításának mezőgazdasági terjeszkedését is. A vállalatok kötelezettségei a kockázat mértékétől függenek. Ez segíteni fogja az EU-nak a partnerországokkal az erdőirtás megállítására irányuló közös munkáját is, ugyanakkor különös figyelmet fordít a helyi közösségek és az őslakosok helyzetére.
Nemzetközi szinten az EU fokozni fogja szerepvállalását mindkét oldallal szemben - a termelő és fogyasztó országokkal - , valamint a megfelelő többoldalú fórumokon az új törvény hatékony végrehajtásának biztosítása és szükség esetén a termelő országok támogatása érdekében. Az új szabályok nemcsak az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását és a biológiai sokféleség csökkenését fogják csökkenteni, hanem emberek millióinak megélhetését is segítik biztosítani, beleértve az őslakosokat és a helyi közösségeket szerte a világon, akik nagymértékben támaszkodnak az erdei ökoszisztémákra.
Következő lépések
Az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak hivatalosan el kell fogadnia az új rendeletet, mielőtt hatályba léphet. A rendelet hatálybalépését követően a piaci szereplőknek és a kereskedőknek 18 hónap áll rendelkezésükre az új szabályok végrehajtására. A mikro- és kisvállalkozások hosszabb alkalmazkodási időszakot, valamint egyéb speciális rendelkezéseket élveznek.
Háttér
Az erdőirtás és az erdőpusztulás az éghajlatváltozás és a biológiai sokféleség csökkenésének fontos mozgatórugója – ez korunk két legfontosabb környezeti kihívása. Az Egyesült Nemzetek Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) becslése szerint 1990 és 2020 között 420 millió hektár erdő pusztult el erdőirtás következtében – ami nagyobb, mint az Európai Unió területe. A nettó területveszteséget tekintve (a kivágott erdőterület és a telepített vagy felújított erdők új területe közötti különbség) a FAO becslése szerint a világ körülbelül 178 millió hektár erdőterületet veszített ugyanennyi idő alatt, amely terület háromszor akkora, mint Franciaország.
Az éghajlatváltozással foglalkozó kormányközi testület (IPCC) becslései szerint az antropogén üvegházhatású gázok teljes kibocsátásának 23%-a (2007-2016) a mezőgazdaságból, erdőgazdálkodásból és egyéb földhasználatból származik. A teljes kibocsátás körülbelül 11%-a az erdészetből és egyéb földhasználatból, főként erdőirtásból származik, míg a fennmaradó 12%-ot a mezőgazdasági termelésből, például az állattenyésztésből és a műtrágyákból származó közvetlen kibocsátás teszi ki.
Tegyünk együtt a változásért! Csatlakozz a Mondj NEMET a Pálmaolajra! csoportunkhoz.
Minden egyes apró cselekedet számít.
Minden egyes ember, minden egyes nap és minden egyes percben tehet azért hogy jobb legyen a világ.
-
Dr.Jane Goodall